Via Sales
Služba a nástroje Via Sales jsou určeny lidem odpovědným za prodej, za řízení obchodních výsledků i celkově za rozvoj a zaměření firmy. Díky řadě velmi přínosných nástrojů zjistíte řadu zajímavých věcí o firmě, o produktech i o tom, jak vše dobře skloubit, aby se vám začalo dařit i tam, kde jste doposud nebyli úspěšní. Může jít však i zajímavou zpětnou vazbu či o možnost přeprofilovat prodej a produkci celkově.
Prodávejte přidanou hodnotu
A víte proč, jsem zajímavou nabídku odmítl? Důvodů mohla být celá řada. Prakticky netelefonuju a platím méně než 500 Kč. Nebo mám firemní telefon a platí to za mne zaměstnavatel. Správně je varianta C. Vše si platím sám, ale stojí mne to ještě méně než oněch 500 Kč. Jenže tato otázka nezazněla. Odešel jsem a milá slečna se ani nedozvěděla, proč mi to nepřišlo výhodné.
Doma jsem se nad celou situací zamyslel a uvědomil si, že v tomto režimu funguje řada firem. Prodávají, prodávají a prodávají. Jenže jsou buď:
1. na špatném místě;
2. nebo ve špatný čas;
3. nebo na špatném místě a ve špatný čas,
4. neznají potřeby zákazníků a nevolí vhodnou formu komunikace. A to i přes to, že mají jistě zajímavý produkt, se kterým by jinak mohli být velmi úspěšní.
Poznejte zákazníky
Znáte VY SVOJE ZÁKAZNÍKY?
- Jaký je standardní zákazník?- Kolik má zaměstnanců, jakou má strategii rozvoje, kam míří?
- Odkud se rekrutují nejčastější zákazníci?
- Proč jsou vašimi zákazníky?
- V čem mu pomáháte VY jako FIRMA a VAŠE SLUŽBY, VÝROBKY aj.?
- Jak vypadá rozhodovací proces?
- S kým na straně zákazníků komunikujete? S jakými pozicemi?
Znáte odpovědi na všechny otázky? Umíte odpovědět, nebo váháte?
Co je přidaná hodnota
Přidaná hodnota je přínos pro zákazníka. Přidaná hodnota je to, co zákazník pořízením služby nebo výrobku získává. Za co si vlastně platí. Čím VY pokrýváte jeho požadavky, jeho potřeby.
A co může být přidanou hodnotou?
- Máme skvělou kvalitu bez reklamací = SPOLEHLIVOST.- Naši zákazníci nemusí měnit vadné díly, které prakticky neexistují, a šetří tak čas lidí i peníze při výměnách, opravách aj = ÚSPORA.
- Prodáváme skvělé pečivo lidem, kteří si pro ně jezdí z širokého okolí = ZÁŽITEK.
- Prodáváme labužnické sýry v místě, kde je obrovská koncentrace bohatých lidí, kteří sýry milují = RADOST.
- Nabízíme skvělé tarify za velmi přijatelné ceny = ÚSPORA.
- Zákazníci nás preferují, protože máme skvělé a komunikativní zaměstnance. A k tomu prodáváme špičkovou a lahodnou čokoládu = POTÉŠENÍ.
Ano, přidaná hodnota je to, co získává zákazník. Může to být celý seznam hodnot, které svým klientům přinášíte. A odtud je třeba začít. Je třeba začít tam, kde má zákazník problém, kde může mít problém a který mu můžeme pomoci vyřešit. Nebo můžete přinášet něco nového a revolučního, proč ne?
Poznejte sami sebe
Možné diferenciátory od konkurence:
- Jsme levní. Super a je to cesta i do budoucna?
- Jsme rychlí. Perfektní. A opravdu potřebují klienti rychlost?
- Jsme flexibilní. Krása. A znáte cenu této flexibility? Znamená to přesčasy lidí? Jaká je cena této flexibility?
- Vyrábíme kvalitní produkci. Perfektní, ale znáte reálné a potřebné požadavky klientů na kvalitu? Víte, kolik vás stojí 10% kvality navíc? Znáte cenu času a všeho, co do kvality investujete?
- Známe zákazníky a jejich potřeby. Super, ale znáte i sebe a své možnosti?
- Jsme flexibilní. Krása. A znáte cenu této flexibility? Znamená to přesčasy lidí? Jaká je cena této flexibility?
- Vyrábíme kvalitní produkci. Perfektní, ale znáte reálné a potřebné požadavky klientů na kvalitu? Víte, kolik vás stojí 10% kvality navíc? Znáte cenu času a všeho, co do kvality investujete?
- Známe zákazníky a jejich potřeby. Super, ale znáte i sebe a své možnosti?
A dalo by se pokračovat. Každá firma je mixem výše uvedených i zde neuvedených faktorů. A proto je třeba pro definování si klienta, který by měl být cílovou skupinou, nastavit i vnitřní parametry, upravit systémy (v případě obchodu hlavně CRM – Customer Relatinship Management) a s klienty aktivně komunikovat.
A poznat se znamená vědět i to, kam míříte, kam se firma ubírá, kam by se chtěla dostat a být třeba za 5 let. Na jakou produkci se zaměřit? A jaké zákazníky vynechat, protože už nejsou zajímaví. I to je třeba znát a umět to rychle a jednoduše popsat. Pokud to nevíte, tak jen zvažování vás stojí spoustu času a energie.
A poznat se znamená vědět i to, kam míříte, kam se firma ubírá, kam by se chtěla dostat a být třeba za 5 let. Na jakou produkci se zaměřit? A jaké zákazníky vynechat, protože už nejsou zajímaví. I to je třeba znát a umět to rychle a jednoduše popsat. Pokud to nevíte, tak jen zvažování vás stojí spoustu času a energie.
Přiřadit konkrétní přidanou hodnotu konkrétnímu typu klienta
Teprve v momentě, kdy znáte přítomnost, tj. sebe, trhy a jejich potřeby, klienty a jejich vlastnosti, tak můžete udělat první krok, který bude mířit na trh. Krok, který musíte vědět, jak bude vypadat a co by z něj mělo vyplývat, tj. co vlastně očekáváte. A musíte být procesně i lidsky připraveni na další progres.
A jak na to?
Společně popíšeme aktuální stav, nadefinujeme si CÍLE, přiřadíme k nim konkrétní ÚKOLY a ty pak jasně a srozumitelně rozdáme LIDEM. A budeme pracovat i dál, sledovat úspěšnost obchodních případů, tzv. hit rate. Zaměříme se i na budoucnost a nadefinujeme to, jakými kroky a kam se budeme v čase posouvat tak, aby rostla úspěšnost obchodního (i ostatních podpůrných) oddělení a aby rostla i kvalita firmy jako takové.
Kde můžeme pomoci
- Společně nadefinujeme CÍLE a STRATEGIE a podle toho nastavíme dlouhodobý byznys plán.
- Podíváme se na obchodníky, jejich vnitřní nastavení a také na JEJICH MOTIVACI a podle toho upravíme přístup k nim.
- Z výrobkového portfolia vybereme nejlepší produkty s vysokou přidanou hodnotou.
- Zrevidujeme obchodní plán.
- Nastavíme CRM systémy, aby fungovaly rychle, spolehlivě a tedy i pomáhaly.
- Vše nastavíme tak, aby byl jasný CÍL, STRATEGIE i FIREMNÍ HODNOTY.
Neváhejte se na mne obrátit, pokud řešíte obchodní či procesní problémy, nebo pokud Vás v oblasti prodeje a mého popisu něco zaujalo. Jsem k zastižení na robert.nemecek@via-libertatis.cz nebo na telefonu 602 332 800.
Robert Němeček