26.02.2021
V obchodě se pohybuju už dlouhou řadu let. Prošel jsem si od pozic v call centru, kde jsem začínal, přes standardního obchodníka se vším všudy až po dnešní pozici obchodníka a konzultanta. A i díky mým dlouholetým zkušenostem jsem v uplynulých 4 měsících dělal hned několik dost podobných workshopů se zákazníky, kteří hledali restart, kteří se snažili oživit prodej a vůbec se zorientovat v tom, co je nyní lídr mezi produkty, na co se zaměřit atd.
A jaká témata se objevila ve workshopech, které jsem realizoval vesměs pro menší a střední firmy? Co bylo nejčastějšími tématy? Pojďme se na to podívat.
1. Neobchodujeme – zapomněli jsme obchodovat, nechce se nám do cold callů, nechce se nám hledat nové zákazníky. Historicky si vybavuju jeden názor, na kterém je trochu pravdy, a sice, že pokud nerostete, tak upadáte. Nesouhlasím s tím v plném rozsahu, ale obecně jde o to, že pokud se neposouváte dál v byznyse s vašimi zákazníky, pokud nehledáte nové příležitosti a nové zákazníky, tak jste se vydali na cestu dolů. Zákazníci totiž také odchází, to se dělo, děje a dít bude. A nemáte-li tyto zákazníky čím nahradit, tak se najednou probudíte a říkáte si: „Asi mi ujel vlak.“ Dnešní doba má však výhodu, že je rychlá a dá se tak hodně zanedbaných věcí dohnat.
V jedné firmě jsem se dokonce potkal s tím, že se ani zákazníci moc neoslovují aktivně, že se za nimi nejezdí. A tak se z obchodní firmy se stali nabídkovou firmou, která má však malou úspěšnost a díky tomu i klesající obrat. Bez aktivního obchodu to rozhodně nejde!!!
2. Nemáme prioritní produkty – nevíme, na co se dříve zaměřit, nevíme, jaké jsou naše priority, co je tahounem mezi našimi produkty a službami. Fajn, takže pokud prodáváte vše a nic nemá prioritu, jak pak pracujete s marketingem? A co vás vlastně reprezentuje? Co je VAŠÍ značkou? Co vás odlišuje od jiných firem na trhu? Že nevíte? Ano, to je situace v řadě společností dnešních dnů. My však dokážeme pomoci.
3. Čím mám začít? Skvělá otázka, že? Co má prioritu číslo 1? Vím, že musíte řešit tisíce věcí, a to je špatně. Znáte to slavné rčení, že tisíc nic umořilo osla? Ano, děláte, máte pocit, že se nezastavíte, ale zbývá čas na prodej, na aktivní oslovování zákazníků? A právě z toho důvodu je potřeba si nastavit priority a podle nich se řídit. To ovšem znamená se zastavit, zamyslet, vše popsat, dát to na papír a vytvořit si akční plán, jak se dál pohnout.