Rozvoj firmy nebo chaos? - via-libertatis.cz 


Rozvoj firmy nebo chaos?

04.04.2017

Rozvoj firmy nebo chaos?

Řada firem dnes naráží na bariéry růstu, a to z pohledu dostupných a kvalifikovaných zaměstnanců. TOP management často neřeší práci lidí o úroveň či více úrovní níže a spoléhá se na to, že dostává relevantní informace. Ty jistě často relevantní bývají. Problém je však ten, že i lidé na nižších úrovních mohou dělat svou práci lépe a tím i efektivněji využívat lidi. Jde samozřejmě nejčastěji o pozice HR manažerů (lidské zdroje nebo také personální oddělení), ale jedná se i o samotné manažery, vedoucí či jak budeme tyto pozice nazývat.

A kde že jsou rezervy v práci těchto manažerů (HR nebo normálních)? Není to o těchto lidech osobně, to ani náhodou. Jde však o systematičnost jejich práce. A jedním z nejvíce do očí bijících případů je to, že v řadě firem vůbec nejsou popsány pozice a tím pádem ani kompetence na ně. Takovýto systém se nazývá kompetenčním modelem a v zásadě umožňuje jak manažerům, tak i HR manažerům pracovat s lidmi tak, že využívají veškerý jejich potenciál. A tento potenciál dokáží díky jasně popsaným kompetencím v čase i rozvíjet. Jenže jak chcete něco rozvíjet, když to nedokážete uchopit, popsat, když sami ani netušíte, na co se zaměřit? A o tom to celé je.

Firmy, které mají vytvořený kompetenční model, jsou velmi efektivní při práci s lidmi. Dokáží si řídit úroveň znalostí potřebných pro výkon dané pozice, umí lidi posouvat ve firmě podle jejich kompetencí a hlavně dokáží zaměstnance a tedy i firmu rozvíjet. Když je, o co se opřít, tak je vše vždy jednodušší. Bez kompetenčního modelu tápete, s ním máte oporu. A přitom vytvoření takového modelu není až tak náročná záležitost. Vytvářeli jsme ho například pro společnost DPD a časově šlo o záležitost na cca 6 týdnů. Takže ani pro větší firmu nejde o nic nereálného.

I manažeři pak s kompetenčním modelem dokáží pracovat při plánování rozvoje lidí. A ne, že je situace často podobná té, se kterou se často potkávám. A jaká že je to situace? Třeba ta, že ještě v dubnu často firma a ani manažeři neví, v čem lidi rozvíjet. Nepracuje se systematicky, lidi se možná školí něco málo v oblasti technických kurzů, ale tím vše začíná a také končí. Velmi mne potěšil jeden zákazník, se kterým jsem nedávno řešil možný rozvoj jeho týmu. Říkal, že jeho kolegové mají za sebou řadu IT školení (jde o IT specialisty), ale že tato školení už ničemu nepomáhají, protože tito lidé se prostě a jednoduše neumí domluvit, neumí komunikovat. Tak jsme se zaměřili na komunikační dovednosti, které byly zcela jednoznačně na prvním místě z pohledu priorit. Nezní vám takováto situace povědomě?

Práce s lidmi není o tom, že se evidují jejich složky a řeší se vykazování a platby vůči státu. Práce s lidmi není ani o tom, že manažer direktivně rozkazuje a jeho podřízení tiše šoupou podrážkami a ani nedutají (uvnitř nich to přitom často vře). Práce s lidmi je o systému, o komunikaci a o tom, že víme, jak s nimi pracovat a kam a jak je dále posouvat.

Manažeři by se měli naučit koučovat, protože tím získají velmi cennou a pravdivou zpětnou vazbu. Získají také motivované a angažované (loajální) zaměstnance, kteří firmě mají co dát a posunout i ji dopředu. HR manažeři by se měli zamyslet minimálně nad zavedením kompetenčního modelu, který jim umožní plánovat rozvoj lidí, řídit se jím i při výběru nových zaměstnanců aj. Vyšším stupněm je poté vytvoření modulu vzdělávání všech zaměstnanců ve firmě. Ale o tom třeba příště. A neděste se. Jak kompetenční modul, tak i koučování není nic složitého a těžce uchopitelného, naopak. Uvidíte sami, když se touto cestou vydáte. A pokud máte zájem a nevíte, jak vše uchopit, tak se rádi staneme vašimi partnery v těchto rozvojových aktivitách. Kontaktovat můžete přímo mně na e-mailu robert.nemecek@via-libertatis.cz.  

Všem přeji pěkný a úspěšný den


Robert Němeček